Solat Dhuha dan Doa Dhuha

Doa dhuha

Kalau nak senang ingat, bolehlah download doa dhuha mp3 kat internet. Bagi aku, doa dhuha by UNIC ialah antara yang paling best… Sekarang budak 5 tahun pun ingat doa ni sebab diorang blajar kat skolah. Malula untuk orang dah tua remaja kalau tak ingat kan? hehe

Tatacara mengerjakan solat dhuha adalah:

Rakaat Pertama

1)      Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha

2)      Takbiratul Ihram

3)      Doa Iftitah

4)      Membaca surah al-Fatihah

5)      Membaca Surah al-Qur’an

6)      Rukuk

7)      Iktidal

8)      Sujud

9)      Duduk antara dua sujud

10)    Sujud kali kedua

11)    Bangun untuk rakaat kedua

 

Rakaat Kedua

1)      Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)

2)      Duduk untuk tahiyyat akhir

3)      Memberi salam ke kanan dan ke kiri

 

Seterusnye, bacalah doa seperti diatas.

Waktu paling afdal untuk solat ialah: 20 minit selepas matahari terbit sehingga sebelum zuhur. Pendek kata nak senang ialah 8.00pagi sampai 12.00 tengahari.🙂

Surah yang dicadangkan antaranya As-syam, Ad-dhuha, Al-ikhlas, Al-kafirun, Al-insyirah dan apa-apa sahaja surah dalam al-quran….

 

JOM DHUHA KAWAN-KAWAN!

About wanda

Puan Wanda + an ibu to Muhammad Zill Zafar

One response to “Solat Dhuha dan Doa Dhuha

  1. Ani

    TQ for shering

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 6 other followers

Cik Liniey

%d bloggers like this: