hatiku gundah gelana

kenape nak kawen ngan orang jauh² kalo ade orang dekat. kan?

tapi kalo dah jodoh, tak ke mane jugak kan?

takkan nak pileh² lagi kan?

ehm.. ni la yang aku pk² time raye neh

bukan pe, bende neh blaku kat umah aku snirik

kalo my parents, takpe la.. due-due orang besut…

kan senang.. tak berebut nak balek raye…

pas smayang raye, gi umah nenek belah ayah. then baru gi umah nenek belah mak

camtu la tiap² tahun.

len plak blaku kat umah nenek aku belah ayah neh. Tahun neh agak pilu. yang ade hanyalah aku n family je beraye umah die. tu pun sebab kitorang memang dok selang sbuah rumah. Anak die ader 5 sorang da meninggal ( Al-fatihah). Yang 1st dok dekat je, tapi takley datang awal² coz die mmg dari umah die. Yang 2nd palak bapak aku. Memang kitowang datang awal pun. 3rd makcik aku dok K.Terengganu. Yang neh aku kurang paham sket. Sebab jarang sangat balek. Padahal dok K.Terengganu je. N Kalo hari raye, petang raye baru la sampai sineh. Walhal ( ececece, halwal aku gune) umah die ngan umah nenek aku sejam stengah je. Husband die orang Kota Bharu tapi parents husband die da meninggal. So, supposely balek la beraye umah nenek aku. Hehehehe. Pendapat aku la. Balek tu memang la balek, tapi da dkt Maghrib baru la sampai umah nenek aku. Then pagi raye ke-2 awal² da kuar pun gi umah sdare mare husband die kat Kota Bharu sampaila petang. Pastu raye ke-3 pagi da gerak balek K.terengganu. Camtula saban tahun. Tiada giliran, hanyalah rutin. Pelik bukan? Tapi tu la, dah anak perempuan kan.. nasib la. Perempuan kene ikot cakap suami. Syurga di bawah tapak kaki suami. Yang lelaki je syurga dibawah tapak kaki ibu. Tats y la ayah aku beraye umah mak die dulu kot! hehehehe.

Ha, adik beradik ayah aku yang ke-4 plak, pempuan gak. Kawen ngan orang Terengganu jugak. Tapi orang Dungun. Bout 3 jam dari umah aku. Besenye ekot turn, but tahun neh tetibe plak husband die nak balek beraye umah mak die kat Dungun. Tahun lepas kan da kat Dungun…? Mane leh camneh. Hohohoho. Makcik aku yang neh dok sbelah je umah nenek aku n umah aku. Alamatnye kalo die balek braye umah Husband die, umah aku sunyi gile ar sebab anak die je yang kecoh datang umah aku. Budak kecik kan… N kalo die balek beraye umah husband due, maknenye umah nenek aku sunyi sepi la. Takde suasana langsung! cian aku ngan nenek n atok aku tuh… diorang juz kate..

” Takpela, nak wat camne. Da naseb kami la”

Takkke sayu mendengarkannya? Adehh, ape aku mampu wat? kami pun 3 bradek je. memang la gi jenguk umah die hari². Pusing² yang ni jugak. Tolong pun stakat mampu je la. 3-3 pempuan kan… kemas skit² leh ar. Hohohoho. Lupe plak nak cakap, adek bradek ayah aku yang last da meninggal.

Tu la, aku borak ngan mak aku, wesau plak aku. Tanak la aku kawen ngan orang jauh! Nak kene tinggal mak aku sowang² plak. 3-3 pempuan, mesti kene ikot cakap husband. adeh.. adeh.. Camne neh?

Apai cakap nak tolong saye. Hahahaha. Saye susah hati neh. Current Fruit Heart saye orang N9. Jauh sangat². Da la die anak 1st. Mestila die bertanggungjawab kat family die. Ntah² kene balek raye umah die je nanti. Ooooo0oo tidakkkkk!!!!! Huhuhuhu. Sayangku kalo bace neh jangan marah eh.. hehehe. Tapi konpem die tak bace pye. Hahahaha. Camne ni.. huhuhuh. B4 neh da de bf orang dekat² umah da gi break. Takde jodoh la plak…. aduhai…

Kesimpulannye… bagaimana dengan anda pula? hahahaha. saje je mrapu ++ mrepek

About wanda

Puan Wanda + an ibu to Muhammad Zill Zafar

15 responses to “hatiku gundah gelana

  1. oh cmtu la plak
    lau sblah my mom..
    my aunt smua ari yg kawen ngan org jauh
    1st raye diorg braya kat sane
    den 2nd day tros balek umah sblah pompuan
    my aunts smua ngelat..
    haha.. sbb lau dah blek kb mmg lame2 la
    sbb 1st day dah braya sblah husbnd diorg

    oh..fruit heart i pon org luar
    hm.. x kire nak braya umah i jugak
    haha..

  2. wandalini

    nieja:
    kan?? nak gak raye umah sendirik. huhuhuhu. nak kene gune ilmu pe xto la…

  3. ilmu ape?
    hahahah..

  4. zuriaf

    sumer sedara mara kau duduk dekat² dengan umah kau…menarik gak tuh…

    errm, aku tak nampak masalah kau sebagai satu masalah..bende ni sumer boleh dirunding. cara penggiliran tu adalah salah satu bentuk penyelesaian. tapi stakat N9 dengan Ganu tu takde mende pun. 5-6 jam je.

    haha

    apa²hal, kem salam kat fruit heart kau tu. kalau dia sayang kau, dan ade jodoh dengan kau, dia akan beraya kat besut pada raya pertama korang..muahahaha 8)

  5. wandalini

    nieja:
    ilmu pengaseh. Muahahaha.

    zuriaf:
    Hahaha. 5-6 jam takde masalah ko cakap? kpale hangguk la jawabnye. Yang sejam due pun aku da nampak poblemnyo. nGeee… Mak aku bagi cadangan, kawen ngan anak yatim piatu. Dapat pahala lageh, dapat balek kampung snirik lagiks.

  6. ha ha ha.. jom kawen org dekat2 ajew..senang nak balek kn..? kiter cari org k.trg or k.b.. tp yg paling lagi best kalo dpt org besut jgk laa.. xpyah tunggu raye..ari2 pon leh balik..

    p/s : bile mau pg hunting..??

  7. wandalini

    hehehe. anytime weyh.. tu ar pasal, dapat cr orang besut hello kat aku skalik. jangan tak ingat aku lak. the best calon mesti org besut k?

  8. ok..kalo aku jumpe org besut sbijik..aku pass ker mu seko..kalo mu jupe gok, pass jugok la ko aku.. meh2 kiter share kriteria lelaki idaman.. ce ce ce

  9. baiyahwahi

    haha.. giler hot topic!! advance ke hadapan ye cik liniey.. gud2.. we have to plan evrything by now.. hahha..bagus gak org dekat2 nih kan.. same la parents kitee.. both besutian.. so far no problem et all…ngengenge…saye tatau la tapi mama saye suh cri org dekat2 mcm mane nih??? garu2.. hehe.. men hunting ngan elira ye?? nagus2 sharing is caring!!

  10. bile nok updte neh..
    nok bkulat doh..

  11. wandalini

    elira:
    rilek ah weh.. aku practical 6 bulan k? hehehehe… tapi tu la.. itu orang n9 mane mau campak der? hahahaha

    baiyah:
    nanti kite share² eh? hahahaha. tu la pasal, lageh dokat lagi bahagio… muahahaha.

    nieja:
    rilek ah weh…. aku da letak ubat anti kulat. kuikuikui.

  12. ai cerita kawen la pulak.
    dah dapat orang dekat ke? hahaha

  13. wandalini

    qdetactive:
    wawawawa. lom. lom.. ader calon untuk saye kew? kuikuikui.

  14. saya tanak pk lg!~

  15. wandalini

    bagos. bagos. jangan dipikiri. bikin pusing aja! lalalala.

Tinggalkan Jawapan

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 6 other followers

Cik Liniey

